Menu
Pociągi pasażerskie odegrały kluczową rolę w historii Stanów Zjednoczonych. Koleje pomogły w rozprzestrzenianiu się ekspansji na Zachodzie i zapewniły dostęp do miast w odległych obszarach, które w przeciwnym razie nie miałyby niezawodnej opcji transportu. Na przykład, przed rozwojem motoryzacji, pociągi pasażerskie były podstawowym sposobem podróżowania między różnymi miastami i miasteczkami. Pociągi te ułatwiały również handel, pomagając rolnikom sprzedawać swoje produkty na rynkach miejskich. Oto krótka historia pociągów pasażerskich w Ameryce.
Parowozy i koleje w Ameryce
Pierwsza lokomotywa parowa w Stanach Zjednoczonych została zbudowana w 1832 roku przez Williama Dixona. Pierwsza linia kolejowa o pełnej długości została zbudowana w 1831 roku i biegła między Baltimore a Waszyngtonem. W 1836 roku pierwsza linia kolejowa biegnąca przez Stany Zjednoczone połączyła Nowy Orlean w Luizjanie z San Francisco w Kalifornii. Rozwój kolei w całym kraju sprawił, że transport towarów stał się bardziej niezawodny, łatwiejszy i szybszy. Rozwój ten zwiększył również zapotrzebowanie na wagony i lokomotywy, które były używane do ciągnięcia pociągów. Większość pierwszych linii kolejowych została zbudowana przez prywatne firmy i działały one jako monopol. Doprowadziło to do spekulacji, ponieważ inwestorzy mieli nadzieję zarobić na kupowaniu linii kolejowych i odsprzedawaniu ich po wyższej cenie. Ta bańka spekulacyjna pękła ostatecznie w 1873 roku, kiedy to wiele instytucji finansowych zbankrutowało w wyniku złych inwestycji w firmy kolejowe.
Rozwój pierwszych pociągów pasażerskich w USA
W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XIX wieku w całym kraju wybudowano ponad 2000 mil nowych linii kolejowych. W rezultacie kraj rozrósł się z mozaiki linii kolejowych do jednej zintegrowanej sieci transportowej. W 1887 roku Kongres USA uchwalił Interstate Commerce Act, który miał na celu uregulowanie działalności kolei i utworzenie krajowego systemu kolejowego. Ustawa ta stworzyła również agencję federalną o nazwie Interstate Commerce Commission (ICC). Zadaniem ICC było regulowanie stawek kolejowych i ochrona społeczeństwa przed niebezpiecznymi i nieuczciwymi praktykami. W latach dwudziestych XX wieku liczba Amerykanów korzystających z kolei gwałtownie wzrosła w wyniku wzrostu dobrobytu. Wzrost ten doprowadził do powstania pierwszych pociągów pasażerskich w USA. Na przykład Hiawatha, pociąg kursujący między Nowym Jorkiem a Chicago, był pierwszym pociągiem pasażerskim, który przejechał przez cały kraj. Great Northern, pociąg transkontynentalny, który był również własnością firmy Chicago, Burlington i Quincy (CB&Q), był pierwszym pociągiem, który przejechał całą długość kraju. Inne pociągi pasażerskie podążyły za nimi, sprawiając, że podróżowanie po kraju stało się rzeczywistością dla większej liczby Amerykanów.
Rozkwit amerykańskich pociągów pasażerskich: od wojny secesyjnej do II wojny światowej
Okres świetności amerykańskich pociągów pasażerskich rozpoczął się w czasie wojny secesyjnej. To właśnie wtedy zapotrzebowanie na transport kolejowy wzrosło najbardziej, ponieważ ludzie próbowali dostarczyć żywność, zapasy i żołnierzy na pola bitew. W następstwie wojny, zwiększone zapotrzebowanie na transport doprowadziło do budowy wielu nowych linii kolejowych w całym kraju. Koleje te zostały zbudowane dla potrzeb rolników, którzy byli głównymi klientami tych pociągów. Rolnicy chcieli dostarczać swoje produkty do dużych miast, gdzie mogły być sprzedawane po wyższej cenie. Rozwój kolei doprowadził do powstania wielu miast, z których każde znajdowało się w pobliżu linii kolejowej. Rozwój tych linii kolejowych pomógł również w stworzeniu pierwszych dalekobieżnych pociągów pasażerskich, takich jak Great Northern. Great Northern połączyła wschodnie i zachodnie wybrzeże, co sprawiło, że podróżowanie koleją stało się łatwiejsze i bardziej dostępne.
Upadek amerykańskich pociągów pasażerskich: od II wojny światowej do dziś
Gdy powstawało coraz więcej linii kolejowych, coraz więcej Amerykanów zaczęło korzystać z pociągów. Jednak okres świetności amerykańskich pociągów pasażerskich był krótkotrwały i podupadł począwszy od lat 30-tych XX wieku. Wielki Kryzys, który rozpoczął się na początku lat 30-tych, doprowadził do gwałtownego spadku popytu na transport kolejowy. Zarobki brutto na kolei spadły nawet do jednej siódmej poziomu z lat dwudziestych. Ponadto, począwszy od lat dwudziestych XX wieku, powszechnie dostępne stały się pojazdy napędzane benzyną, takie jak Ford Model T. Samochody te były tańsze i wygodniejsze niż samochody osobowe. Samochody te były tańsze i wygodniejsze od wagonów kolejowych, dzięki czemu stały się bardziej popularne. W rezultacie pasażerski transport kolejowy wyszedł z mody. ## Rozwój Amtraka i jego wpływ na podróże koleją w Ameryce W latach 50. XX wieku koleje znów zaczęły dostrzegać potencjał pociągów pasażerskich. Doprowadziło to do powstania National Railroad Passenger Corporation (Amtrak), która została utworzona w 1971 roku w celu promowania i rozwoju pasażerskich podróży kolejowych w USA. W latach 90. pojawiające się technologie, takie jak cyfrowy przekaz telewizyjny, doprowadziły do powstania usług szybkiej kolei (HSR). Usługi te pomogły zwiększyć popularność podróży koleją w USA, ponieważ zapewniały szybsze i bardziej komfortowe opcje transportu niż tradycyjne usługi kolejowe. Doprowadziło to do gwałtownego wzrostu liczby osób korzystających z usług Amtrak. Innym rezultatem tej zmiany było wprowadzenie większej ilości usług kolei międzymiastowej. Ponadto kilka prywatnych firm zaczęło świadczyć usługi kolei podmiejskiej w dużych miastach. Ten rozwój kolei podmiejskich pomógł wielu ludziom zaoszczędzić na kosztach transportu, ponieważ mogli oni łatwo podróżować do i z pracy bez konieczności posiadania prywatnego samochodu.